Błonnik niezbędny w każdej diecie

Wielu dietetyków zaleca stosowanie diety bogatej w błonnik, jednak nie wszyscy ludzie zdają sobie sprawę z tego, dlaczego jest on taki ważny. Warto zatem wyjaśnić, jaki wpływ on na funkcjonowanie organizmu człowieka.

Po pierwsze, błonnik usprawnia pracę układu pokarmowego i ułatwia zachowanie szczupłej sylwetki. Błonnik daje uczucie sytości oraz zapobiega zaparciom. Po drugie, obniża on poziom cholesterolu i triglicerydów, ze względu na wiązanie cholesterolu w strukturze żelowej, która tworzy się w przewodzie pokarmowym oraz ograniczenie zwrotnego wchłaniania kwasów tłuszczowych. Dowiedziono nawet, że dieta bogata w błonnik obniża ryzyko choroby wieńcowej serca. Kolejną ważną funkcją błonnika jest normalizacja zaburzeń gospodarki węglowodanowej, co ma związek między innymi z ograniczeniem wchłaniania węglowodanów. U osób chorujących na cukrzycę typu 2 błonnik obniża także ryzyko chorób serca, co potwierdziły badania przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych. Wśród korzystnych właściwości błonnika należy wymienić także zdolność oczyszczania organizmu z toksyn i metali ciężkich. Co więcej, przeprowadzone badania wykazały, że błonnik ogranicza ryzyko takich schorzeń jak kamica żółciowa, zapalenie wyrostka robaczkowego, nowotwór jelita grubego oraz choroby żył kończyn dolnych.

kale-792988_640

Przedstawione powyżej właściwości błonnika bez wątpienia powinny zachęcić do spożywania bogatych w niego potraw. Warto pamiętać o tym, że codzienną dietę można wzbogacić suplementami, które zawierają błonnik pokarmowy.