Błonnik – niezbędny w każdej diecie
10

A A A

Błonnik to prawdziwy dietetyczny hit. Oczyszcza organizm, przyspiesza trawienie i pomaga pozbyć się z organizmu toksyn. Gdzie go szukać?

Błonnik to prawdziwy odżywczy czarodziej. Wystarczy niewielka jego ilość, żeby otrzymać zdrowy, sycący posiłek. Dla zapracowanych idealnym śniadaniem może być miseczka płatków błonnika (ma je w swojej ofercie coraz więcej firm) podana z jogurtem naturalnym i owocami. Cała magia tego produktu polega na tym, że jego objętość po spożyciu rośnie, co sprawia, że dłużej jesteśmy syci. Poza tym, wystarczy mniejsza porcja do zaspokojenia głodu. Właśnie dlatego to jeden z żelaznych punktów w menu osób odchudzających się.

Czym jest błonnik?

Błonnik to nic innego jak miks substancji pochodzenia roślinnego. Ich specyfika polega na tym, że nie są one ani trawione, ani wchłaniane przez ludzki organizm. Innymi słowy – można powiedzieć, że błonnik działa jako swoistego rodzaju odkurzacz. Podczas swojej podróży przez układ pokarmowy błonnik nie tylko wchłania wodę, ale przyczynia się także do oczyszczania organizmu z metali ciężkich, toksyn czy też rakotwórczych azotynów.

Błonnik można podzielić na rozpuszczalny i nierozpuszczalny w wodzie. Ten pierwszy, zwany inaczej „pektynowym”,  pomaga w oczyszczaniu układu pokarmowego z zalęgających tam resztek. Przykładem tego rodzaju błonnika mogą być występujące w owocach pektyny. Błonnik nierozpuszczalny w wodzie nazywany jest „celulozowym”. Dzięki temu, że nie rozpuszcza się w wodzie, może ją gromadzić i zwiększać swoją objętość.

Zdrowie jest najważniejsze – wybieram błonnik!

Gdzie jest błonnik

Jeśli modny ostatnio błonnik w postaci chrupek (wyglądających jak pokarm dla gryzoni) do ciebie nie przemawia, możesz sięgnąć np. zdrowe przekąski, czyli migdały, suszone morele bądź suszone figi. Nie zaszkodzi wprowadzić do diety więcej marchwi, malin czy jabłek. Błonnika dostarczy również pieczywo, ale tylko to razowe lub żytnie albo otręby. Opłacalna, jeśli chodzi o zawartość błonnika, okaże się zamiana ryżu białego na brązowy.

Błonnik pomaga regulować pracę jelit, dlatego zalecany jest osobom, których problemem są zaparcia.  Ponadto ten składnik obniża poziom cholesterolu we krwi, jak również ciśnienie. Błonnik wydłuża również czas, jaki jest potrzebny na strawienie węglowodanów. Dzięki temu pośrednio wpływa na stabilizację poziomu cukru we krwi.

Warto jednak pamiętać, że jeśli decydujemy się na wprowadzenie błonnika do naszej diety, należy również zwiększyć ilość wypijanej wody.

Skomentuj lub zadaj pytanie!

*
  1. Re: Błonnik – niezbędny w każdej diecie Krystian

    Witam, nie wiem czy byłby ktoś zainteresowany wiejskim chlebkiem z pieca? :) Okolice Chełma(Lub) Proszę o kontakt

    Odpowiedz