Czym zastąpić cukier?
shutterstock_81027358

A A A

Jedną z głównych zasad zdecydowanej większości diet jest ograniczanie cukru. Wbrew pozorom nie wystarczy rezygnacja ze słodzenia kawy czy herbaty. Cukier jest składnikiem nie tylko słodkich produktów takich jak owoce, ciasta czy cukierki. Zawierają go m.in. soki, dżemy, pieczywo, leki, napoje gazowane. Jak zatem go zastąpić?

Najpopularniejszą alternatywą dla cukru jest miód. Ta znana ze swoich właściwości uodparniających substancja zawiera jednak sporo kalorii. Dlatego powinno się go spożywać w rozsądnych ilościach. Należy również pamiętać, żeby nie dodawać go do gorącej herbaty czy mleka, gdyż miód w wysokich temperaturach traci swoje właściwości. Najlepiej wybierać miody spadziowe, ponieważ zawierają więcej składników odżywczych niż miody nektarowe.

Słodko i naturalnie

Innym naturalnym zamiennikiem cukru może być ksylitol, czyli cukier brzozowy. Jest to substancja doskonała do stosowania latem, gdyż po jej spożyciu w ustach utrzymuje się delikatne uczucie chłodu. Ponadto, cukier brzozowy korzystnie wpływa na przyswajanie wapnia. Nie należy jednak przesadzać – nadmiar może bowiem doprowadzić do biegunek.

Zobacz przepis na ciasto z ksylitolem:

Zdrowe ciasto bez cukru

Można także sięgnąć po fruktozę. Jej sporą zaletą jest niski indeks glikemiczny. Oznacza to, że po przykładowo wypiciu herbaty słodzonej fruktozą, nie mamy do czynienia ze skokami insuliny. Dzięki temu maleje ryzyko wystąpienia ataków głodu.

Kolejną alternatywą dla cukru może być ulubieniec Kanadyjczyków, czyli syrop klonowy. To substancja zawierająca m.in. potas, żelazo oraz witaminy z grupy B. Jest mniej kaloryczny niż miód, ale podobnie jak on posiada właściwości bakteriobójcze. Syrop klonowy to doskonały dodatek zarówno do kawy, herbaty, deserów jak również do mięs.

Cukier doskonale zastępuje, jeszcze nie tak popularny w Polsce syrop z daktyli. Substancja ta zawiera sporo witamin i minerałów. Może być używana zarówno do poprawy smaku napojów, jak i deserów. Osoby, które nie boją się odkrywać nowych smaków, mogą sięgnąć po wywar z korzenia lukrecji. Uważać należy natomiast na cukier brązowy, który nadal uznawany jest za zdrowszy odpowiednik białego cukru. Od tradycyjnego brata różni się jedynie zawartością melasy, która jest odpowiedzialna za jego karmelową barwę.

Uważaj na słodziki

Cukier można również zastąpić słodzikami, które praktycznie nie zawierają kalorii i w dodatku są zdecydowanie słodsze od tradycyjnego cukru. Przykładem może być

aspartam, substancja aż 200 razy słodsza od cukru. Nie należy go jednak stosować, jeśli temperatura przetwarzania potrawy przekracza 100 stopni Celsjusza. Substancją odporną na wysokie temperatury jest acesulfam K. Słodziki są używane m.in. do poprawiania smaku jogurtów light, napojów izotonicznych czy w gumie do żucia.

Zobacz film dokumentalny „Rakotwórcza słodycz” o szkodliwości aspartamu:

Aspartam 1/6 PL