Nawodnienie organizmu

Większość dietetyków jest zgodna co do tego, że najważniejszą zasadą zdrowego odżywiana jest dobre nawodnienie organizmu. Człowiek żyjący w klimacie umiarkowanym potrzebuje dziennie około 2,5 litra wody, a w przypadku aktywności fizycznej albo chorób przebiegających z gorączką, zapotrzebowanie to zwiększa się.

cup-939479_640

Pierwsze skutki odwodnienia organizmu to bóle głowy, przemęczenie i problemy z koncentracją. W celu zachowania właściwego nawodnienia należy uzupełniać poziom wody, głównie poprzez przyjmowanie płynów. Najczęściej poleca się wodę mineralną, jednak równie dobre są soki owocowe, niezbyt mocna herbata i napary z ziół. Bardzo mocna herbata i kawa, a także napoje alkoholowe, szczególnie wysokoprocentowe, nie są polecane, ponieważ mają działanie moczopędne. Organizm nawadniają nie tylko napoje, lecz także niektóre produkty spożywcze. Woda znajduje się na przykład w owocach i warzywach, szczególnie w arbuzach, melonach, ogórkach, paprykach, truskawkach, pomarańczach i grejpfrutach. Dobrze nawodniony organizm to sprawniejszy metabolizm i lepsze samopoczucie. Odpowiednie nawodnienie jest także bardzo ważne ze względu na krew, która pod wpływem odwodnienia staje się gęstsza i bardziej podatna na tworzenie zakrzepów.
Jeżeli doszło do odwodnienia, to należy dostarczyć organizmowi duże dawki płynów, natomiast w przypadku poważniejszych objawów konieczna jest hospitalizacja, podczas której podłącza się pacjenta do kroplówki. W leczeniu odwodnienia bardzo ważną rolę odgrywają także elektrolity.